لیست اختراعات غلامحسن پايگانه
امروزه كاربرد وسايل اندازه گيري حدي مهم شده است كه بحث كنترل و هدايت يك سيستم را به شدت تحت تاثير قرار ميدهد به طوري كه در علم مهندسي گفته ميشود اگر نتوان يك چيز را اندازه گيري كرد نميتوان ان را كنترل نموداز آنجاييكه كه سنسورها در اندازه گيري كاربرد وسيعي دارند نقش و جايگاه بسيار مهمي را ايفا ميكنند يك سنسور هم كميت فيزيكي معين را كه بايد اندازهگيري شود به شكل يك كميت الكتريكي تبديل ميكند، كه ميتواند پردازش شود يا به صورت الكترونيكي انتقال داده شود. مثلاً يك سنسور رنگ ميتواند تغيير در شدت نور را به يك پروسه تبديل نوري الكتروني به صورت يك سيگنال الكتريكي تبديل كند. بنابراين سنسور را ميتوان به عنوان يك زير گروه از تفكيك كنندهها كه وظيفهي آن گرفتن علائم ونشانهها از محيط فيزيكي و فرستادن آن به واحد پردازش به صورت علائم الكتريكي است تعريف كرد سنسور هارا مي توان بر اساس نوع عمكرد تقسيم كرد كه آن ها به حسگر هاي فعال وغير فعال تقسيم مي شوند يا مي توان از نوع خروجي آنها تقسيم بنديشان كرد يعني آنالوگ وگسسته و يا مي توان از نوع كاربردشان كه آن هارا حسگر هاي دروني و بيروني مي نامند حسگر هاي غير فعال به حسگرهايي اطلاق ميشود اين است كه سيگنال هايي كه توسط منابع موجود در محيط توليد مي شود را آشكار نموده ودر پاسخ به محرك بيروني مي توانند مستقيم ان ها را تبديل به انرژي الكتريكي كنند.اين سنسورها اغلب كم مصرف بوده وبه علت ساده بودن اصولعملكردشانازاطمينان بالايي برخوردار هستند . منظور از حسگر هاي فعال اين است كهاينسنسورهاامواجيبه محيط ارسال نموده و سپس بازتاب امواج ارسالي را دريافت ميكند. اين نوع حسگر ها انرژي بيش تري نسبت به سنسور هاي غير فعال مصرف كرده و پيچيدگي بيش تري دارند يك سنسور بايد خواص عمومي زير را داشته باشد تا بتوان در سيستم از ان استفاده كرد. حساسيت كافي، درجه بالاي دقت و قابليت توليد مناسب، خطي بودن، عدم حساسيت به تداخل و تاثيرات محيطي، ميزان بالاي پايداري و قابليت اطمينان، عمر بالاي محصول و جايگزيني بدون مشكل.سيگنال خروجي بدون نويز، سيگنال خروجي سازگار با باس، احتياج به توان پايين. اندازهگيري گشتاور جهت كنترل سيستمهاي مكانيكي و درك عملكرد سيستم همواره از مسائلي بود است كه در كشور كمتر مورد بحث و بررسي قرار گرفته است اهميت اين موضوع در سيستمهاي ديناميكي علي الخصوص سيستمهاي دوار دو چندان ميباشد بنابراين طراحي و ساخت سنسورهاي اندازهگيري گشتاور موضوعي است كه به شدت بايد مورد بحث و بررسي قرار گيرد هدف از انجام اين تحقيق طراحي و ساخت سنسور گشتاور سنج دوار به منظور هدايت و كنترل در سيستمهاي استاتيكي و ديناميكي ميباشد
پيشرفت علم وتكنولوژي به سمتي است كه ابزارهاي سنتي را با ابزارهاي پيشرفته و هوشمند كه سازگارتر با محيط و تكنولوژي مي باشند جايگزين كند. امروزه استفاده از سيالات هوشمند در حيطه هاي مختلفي مانند پزشكي،صنايع نظامي،صنايع خودرو،ساختوتوليد،سنسورها، ژيروسكوپها و حتي در مهندسي عمران براي جذب ارتعاشات ناشي از زلزله و... استفاده مي شود. مطلب فوق بيانگر اين امر مهم است كه مواد هوشمند از جايگاه خوبي در صنعت برخوردار هستند بنابراين تحقيق بر روي ابزارهايي كه بتوان قابليتهاي كنترلي آنها را به منظور افزايش ايمني و عملكرد بالا برد، از الزامات ميباشد از آنجاييكه بسياري ازترمزهاي مورد استفاده در صنعت، از نوع خشك وسايشي ميباشند، لذا اين ترمزها داراي معضلاتي همچون عدم كنترلپذيري مناسب و آلودگي زيستمحيطي ميباشند، در حاليكه با استفاده از MRF ،اين دو عيب از بين رفته وكنترلپذيري با پاسخ زماني مطلوب ايجاد ميگردد هدف از اين تحقيق طراحي و ساخت يك ترمز MRF در مقياس آزمايشگاهي و كاربردي خودرو ميباشد اين ترمز شامل چند ديسك محرك و ثابت كه در سيال MR قرار گرفته اند و كويل الكترو مغناطيس اطراف آنها را فراگرفته است هنگامي كه جريان الكتريكي از كويل عبور مي¬كند ميدان مغناطيسي ايجاد شده ناشي از جريان الكتريكي منجر به شبه جامد شدن سيال و در نتيجه آن افزايش تنش تسليم ميشود. اين تنش تسليم قابل كنترل منجر به نيروي اصطكاك برشي بر روي ديسكهاي محرك و نهايتا گشتاور ترمزگيري ميشود در اين تحقيق ابتدا به طراحي ترمز موردنظر از ديدگاههاي مختلف عملي(طراحي مسير مغناطيسي، انتخاب مواد، سطح مقطع مواد، آب بندي، گشتاور ويسكوزيته سيال، انتخاب سيال .....) پراخته ميشود و سپس مدل سادهاي از اين طرح ساخته شد و سپس با ايجاد شيارهايي بر روي ديسكها به بررسي تاثير اين شيارها پرداخته شد و نشان داده شد كه تاثير مثبتي بر روي گشتاور ترمزگيري دارند
ميز اندازه گيري مركز جرم طراحي شده از روش وزني سه نقطه اي براي اندازه گيري مركز جرم استفاده مي كند محل مركز جرم جسم در دو بعد واقع در صفحه عمود بر راستاي نيروي وزن مشخص مي گردد موقعيت مر جرم دو دو بعد كه همان مقادير XY هستند بر اساس روابط زير تعيين مي شود -
امروزه افزايش استفاده از خودروهاي بنزيني از يك طرف و طرف ديگر كمبود سوخت اين نوع خودروها سبب شده است كه طراحان خودروها به دنبال استفاده از سوخت و سيستم هاي جايگزين باشند در اين راستا چند سالي كه خودروهاي هيبريدي و الكتريكي در دست طراحي و ساخت قرار گرفته اند. در كشور ما هنوز طراحي و ساخت اين نوع خودروها به صورت گسترده انجام نگرفته است. گروه تحقيقات آراز متشكل از افراد نخبه و پژوهشگر اقدام به طراحي و ساخت خودروي الكتريكي ندو نفره نموده است. از آنجايي كه كاركرد يك وسيله ي نقليه (حركت هاي ناشي از شتاب گرفتن ، ترمز كردن، دور زدن و راندن) عكس العمل متقابل نسبت به نيروهاي وارد شده مي باشد اكثر محاسبات در زمينه ي ديناميك خودرو مطالعه و بررسي چگونگي ايجاد اين نيروها است. در نتيجه يك مدل تحليلي ارايه مي شود و به صورت ساده اين مدل با معادلات جبري يا معادلات ديفرانسيل كه ارتباط دهنده ي نيروها و يا حركت هاي مورد نظر براي كنترل ورودي ها از خودرو يا چرخ مي باشد تعريف مي شود. توسط اين معادلات نقش هر كدام از خصوصيات ويژگي هاي وسيله ي نقليه در پديده ها ارزيابي مي شوند. و به منظور كاهش خطاها نتايج تحليل با نتايج بدست آمده در تست هاي استاندارد مقايسه و در نتيجه اصلاح سيستم صورت مي گيرد و قابل از اينكه خودرو بصورت يك سخت افزار در آيد كاركرد خودرو شبيه سازي و ارزيابي شده است. در اين پروژه نيز سعي شده است محاسبات و تحليل ها به كمك نرم افزارهاي متداول اين رشته صورت گيرد و نتايج با مقايسه ي استاندارد ها اصلاح شوند و طرح ايده آل انتخاب شود. بطوري كه ابتدا با فرض هاي ساده ي پارامترها ديناميك خودرو در بخش هاي زير مورد بررسي قرار گرفته است: 1. سواري (Ride): توانايي خودرو در فراهم كردن حركتي نرم در هنگام عبور از ناهمواري ها 2. فرمان پذيري ( Handling) : توانايي خودرو در شتاب گيري ، ترمز كردن و دور زدن 3. آيرو ديناميك Aerodynamic : ملاحضات طراحي بدنه در مقابل اثر باد 4. عملكرد (performance): كاركرد خودرو در شرايط تست هاي مسابقه از طرفي ديگر در اين پروژه بررسي مدارهاي الكتريكي مورد نياز جهت كنترل مولد الكتريكي روشنايي خودرو سنسورها و عملگرها انجام گرفته است و ملاحضاتي جهت ايمني سرنشينان در مقابل قسمت هاي الكترونيكي مدنظر بوده است. همزمان با اين بررسي ها در موارد استفاده از ماژول هاي غير استاندارد بررسي مواد و طراحي اجزا انجام مي پذيرد و نقشه هاي ساخت قطعات فراهم مي گردد و در نهايت روش نصب موارد مذكور بر روي سيستم با در نظر گرفتن امكان دسترسي به آنها جهت تعمير و تعويض ارايه مي شود. در ادامه شرح و توصيفي از بخش هاي مختلف اين طرح ارايه گرديده است. البته يادآور مي شود كه در اينجا از آوردن محاسبات بعلت طولاني بودن صرف نظر گرديده است.
موارد یافت شده: 7